SAHABAT2 SEPERJUANGAN

SAHABAT2 SEPERJUANGAN

Followers

Friday, August 7, 2009

KISAH GULA DAN H1N1.

Sehari dua ni ni hebohlah pasal gula tak de,semalam aku cuba mencari gula,kebetulan di rumah pun dah kehabisan bekalan.Pegi kat kedai melayu,tak dapat dah abih katanya,aku pegi pulak kat kedai runcit cina,disuruhnya aku datang esok,nanti saya bagi lu 1 kilo,esok mari katanya.Aku tak jawab pun,tak kuasa aku nak datang lagi.

Aku cuba lak kat kedai runcit India ni,punya le lama dia nak baginya,itupun 2 kilo aje ,kira okeylah juga dari tak de.Aku cadang nak pegi satu pasaraya ni,kan apa aku perlukan lebih gula ada program nak dibuat sabtu ni. Masuk aje kat pasaraya tu,tengok adalah dua tige orang dok menunggu kat tempat gula tu,gulanya tak ada pun,kata budak koje tu tunggu kejap. Punye le lame deme nak ngambik gule tu,10 minit aku tunggu baru le dapat ,tu pun tak boleh 2 kilo sorang.Itu le kisahnya,mungkin juge gule kat Malaysia dah kena C4 kata seorang bloggers.

Kisah yang kedua ingin aku paparkan buat tatapan pembaca di sini tentulah tentang wabak maut yang sedang melanda dunia dan negara kita ni. Sebuah sekolah agama terpaksa ditutup akibat serangan H1N1 ,kebetulan anak saudara aku juga belajar disitu.Seramai 5 pelajarnya disahkan positif H1N1. Pihak sekolah mengerahkan pelajarnya pulang ke kampong masing-masing,apabila balik anak saudara aku pulak mengalami demam.

Beliau di bawa ayahnya ke Hospital,tetapi pihak Hospital suruh ke pusat kesihatan,sebelah hospital tu aje pun. Orang punye le ramai,dari pagi tunggu sampai nak petang tak sampai giliran lagi,bila tiba aje giliran doktor yang merawat tu kate,"Encik nanti bila anak encik dah sesak nafas dengan teruk baru bawak sini jumpe doktor" berbulu le abang aku tu,terus blah.Abang aku kata,itu aku pun tau tak yah cakap.

Agaknya ape yang berlaku kini,kes pun makin meningkat disebabkan pihak berwajib buat tak kisah aje,ambik ringan aje kes-kes yang kecil,bila dah teruk baru nak ambik tau,itu yang menyebabkan kes kematian bertambah,sebabnya mereka tak serius dalam menanganinya.Kira kalau kite semua tak de simptom yang teruk jangan le pegi hospital,tak di layan deme.

Sebagai orang Islam kini kita hanya berdoa kepada Allah ,berusaha cara kite,amalkan membace doa-doa yang telah banyak diedarkan sekarang ni.Solat-solat hajat kite teruskan,di masjid-masjid,hari ni kan hari jumaatk kerahkan pak Imam buat solat hajat.Surau-surau dan dirumah, serta ingatkan anak-anak kita yang berada di asrama dan yang berulang alik kesekolah sentiasa ambil perhatian ape yang berlaku di sekeliling mereka.

Ape yang berlaku sekarang ni,adalah kerna sikap manusia itu sendiri yang melanggar dan melupakan hukum-hukum Allah.Natijahnya bukan yang melanggar tu aje yang kena,tapi sekalian rakyat yang tidak berdosa turut merasa penderitaannya.

No comments:

Related Posts with Thumbnails