SAHABAT2 SEPERJUANGAN

SAHABAT2 SEPERJUANGAN

Followers

Tuesday, September 1, 2009

SAYAP YANG BERBENTANGKAN MUTIARA DAN BATU PERMATA

Ja'far Ath-Thayyar adalah anak Abi Thalib yang baru masuk islam,tetapi Allah memberikan karomah kepadanya. Rasullullah sendiri kehairanan mengapa Allah memperlakukan begitu.

"Amalan apa yang engkau lakukan sampai engkau mendapat karomah semacam itu?" Tanya Rasullullah. "Entahlah. Yang jelas aku selalu menolak tiga perkara.Baik ketika aku masih kafir sampai sudah Islam," jawab Ja'afar." Apa tiga perkara itu?"

"Aku tidak pernah berbohong, tidak pernah berzina, dan tidak pernah bermabuk-mabukkan sampai sekarang ini,"jawabnya.

"Itu semua memang diharamkan di dalam islam, tetapi mengapa engkau tolak juga perbuatan itu semasa engkau masih kafir? "Tanya Nabi.

"Jika orang berbohong, dia tidak dipercayai lagi oleh manusia lain. Jika diketahui dia akan menaanggung malu. Soal larangan berzina ,bayangkan saja jika isteri,anak atau saudara kita sendiri yang dizinahi, tentu merupakan noda bagiku.Tidak seorang pun yang mahu menanggung noda,kerana itulah aku menolak zina."

"Bagaimana soal bermabuk-mabuk?"Tanya Nabi.

"Orang yang minum sampai mabuk akan hilang akalnya. Mulutnya selalu berbau hingga banyak orang mentertawakannya. Aku malu diketawai orang sehingga aku tidak mahu minum-minuman yang memabukkan,"jawabnya.

Maka datanglah malaikat Jibrail dan berkata 'Betul'. Allah memuji kejujuran Ja'far,sehingga Allah memberinya sesuap atas keteguhannya menolak tiga perkara itu." Sayap yang berbentangkan mutiara dan batu permata itulah yang digunakan Ja'far terbang bersama malaikat ke syurga ketika dia terbunuh dalam peperangan.

No comments:

Related Posts with Thumbnails